- Home »
- Historie
Historie
“We vertellen graag over onze historie. Niet alleen omdat we daar zo trots op zijn, maar vooral omdat het vertelt waarin we anders zijn dan andere fabrikanten.”
1885 – Reis mee terug in de geschiedenis. Ferwert, Friesland. In het jaar waarin de eerste rit met een motorfiets wordt gemaakt en Vincent van Gogh zijn aardappeleters schildert maakt de Klaas Piet Koopmans voor het eerst verf voor derden. Zoals in die tijd gebruikelijk, gemaakt van natuurlijke grondstoffen en pigmenten. Gewoon thuis in Ferwert: een fraai gelegen terpdorpje in Noord-Friesland, vlakbij de Waddenzee.
1890 – Niet veel later neemt de productie serieuze vormen aan. Een toenemend aantal collega-schilders meldt zich bij Koopmans. Klaas Piet maakt er zijn beroep van en breidt de productie uit: daarmee is de fabriek in Ferwert een feit. Hij staat in het centrum van het dorp en doet een kleine honderd jaar dienst.
1930 – In de crisisjaren introduceert Koopmans Extralux. De voorganger van de tegenwoordige Hoog- en Zijdeglans lakken van Koopmans. Inmiddels is het Koopmans assortiment danig uitgebreid. De opeenvolgende generaties Koopmans produceren de meest voorkomende grondverven, lakken en beitsen. Wat niet verandert, is het procedé: diverse tuin- en buitenproducten worden tot op de dag van vandaag gemaakt van natuurlijke lijnolie: milieuvriendelijk, uitstekend smeerbaar en duurzaam bovendien.
1970 – In de jaren zeventig, wanneer gidsland Nederland uitgroeit tot een toonaangevende Europese welvaartsstaat, komt de derde generatie Koopmans met een befaamd product op de markt: Perkoleum. Vandaag de dag nog steeds een bekende buitenbeits – in Hoog- en Zijdeglans op lijnoliebasis.
1980 – De oliecrisis is achter de rug, de woningbouw trekt aan, we krijgen steeds meer vrije tijd en tijd om thuis te klussen. Koopmans ‘ondervindt’ dat aan den lijve. De vraag naar verf en beits neemt toe. De fabriek in het centrum van Ferwert groeit uit haar voegen. De familie besluit tot nieuwbouw aan de rand van het dorp.
1992 – Het populaire Perkoleum krijgt een broertje, Ecoleum, de milieuvriendelijke vervanger van Carbolineum. Het (semi)dekkende houtbeschermingsmiddel vindt gretig aftrek in de agrarische sector en bij natuur- en terreinbeheerders. Particulieren volgen weldra.
1995 – Piet Klaas Koopmans verwerft landelijke bekendheid met een radiocommercial waarin hij de legendarische woorden spreekt
”It strykt as bûter”
De commercial legt het ruim honderdjarige familiebedrijf geen windeieren: het merk en dan met name Perkoleum wordt bekend bij het grote publiek. Door de groeiende populariteit van de Koopmans producten, met name bij doe-het-zelvers en particulieren, blijkt de slechts 15 jaar oude fabriek halverwege de jaren negentig al te klein. Op de golf economische groei en optimisme besluit Piet Klaas Koopmans, de laatste uit de dynastie, tot nieuwbouw en verhuizing naar het op een steenworp afstand gelegen Marrum.
Perkoleum tv-commercial
1997 – Aan de rand van Marrum verrijst een hypermoderne fabriek, met een eigentijdse R&D afdeling, die voldoet aan de strengste milieu- en brandveiligheidseisen. Piet Klaas Koopmans maakt de opening nog mee, maar overlijdt kort daarop. Nelf Lakfabrieken uit Groningen neemt de fabriek over en verhuist weldra haar eigen productie naar Marrum.
1999 – Perkoleum wordt door de Consumentenbond als “Beste Koop” beoordeeld. Koopmans Verf maakt haar naam, als fabrikant van milieuvriendelijke en betaalbare kwaliteitsbeits, opnieuw waar. Download hier de Consumenten Bond test.
2004 – De toenmalige directeur neemt Drenth Verven uit Winschoten over. Het familiebedrijf wordt, net als eerder Koopmans Verf, onderdeel van Nelf Paints. Met de overname beschikt Nelf over een complete lijn verfproducten voor zowel de projectmatige als particuliere markt.
2007 – Paul Dokter uit Drachten neemt de fabriek en merken over. De ambitieuze, nieuwe directeur zet in op productvernieuwing en het bewerken van nichemarkten in binnen- en buitenland.
2010 – Koopmans Verf werkt aan haar naamsbekendheid. De onderneming sponsort het populaire tv-programma Robs Grote Tuinverbouwing op SBS6. Dit is een succes en wordt ook in het derde seizoen (2012 – 2013) voortgezet.
2012 – Koopmans Verf doet het beter dan ooit. Niet in de laatste plaats dankzij de ambachtelijke productie en milieuvriendelijke samenstelling. Onder het motto ‘duurzaam duurt het langst’ kiest niet alleen de particulier, maar ook de vakschilder steeds vaker voor de lijnolieverven van Koopmans, waarvan de verpakking in een nieuw, modern jasje is gestoken.
2016 – Koopmans Verf introduceert de Aqua lijn. Dit is een watergedragen verflijn op basis van hernieuwbare grondstoffen en grondstoffen met biologische oorsprong. Kenmerkend voor deze verflijn is dat het geen typische sterke verflucht heeft. De verflijn past perfect in de bewustwording en roep van consumenten naar biologisch verantwoordelijke artikelen.
In dit jaar werd Koopmans Verf ook trotse sponsor van SC Heerenveen.
2018 – Koopmans Verf ondergaat een transformatie. Het logo kreeg een update, de website werd vernieuwd en de etiketten hebben een nieuwe uitstraling gekregen.
Deel dit bericht.